00.
00.

Mitt på Norrmalmstorg i Stockholm öppnade Världens orättvisaste restaurang upp, med en 3-rätters för 2 kr. Det låga priset? Lika lite som odlarna tjänat på maten.

Med den ovanligt låga prissättning lyckades Oxfam nå ut på ett helt nytt sätt och få fler att reflektera över eftersmaken som kommer med kunskap om världens mat-orättvisa.

Media bjöds in till en sittning, och de både skrev och pratade om frågan. Även obetalda influencers bjöds in, och de skapade engagemang i sina kanaler med 544 000 följare. Allt som allt fick frågan förtjänat utrymme till ett värde av ca 4 miljoner kronor.

Oxfam lyckades engagera människor, media och mataktöer i frågan. Ovanligt länge. Totalt fick frågan mer än 6 arbetsveckor av storstadsbornas tid. I bara restaurangen. Därutöver tillkommer sändningar i Ekot, tidningsartiklar, influencerinlägg och sociala medier.

En namninsamling för upprop till alla stora mataktörer skedde på plats och en film om aktiviteten spreds för ytterligare engagemang. Hela 18 000 besökte oxfam.se (de brukar under kampanj få ca 5 000).

Med en integrerad kampanj med kulturtavlor på stan, DN-annons och sociala medier nådde vi ut med öppnandet – och platserna bokades snabbt upp.

Deep learning à 60 minuter, gästerna blev i sin tur ambassadörer för frågan.

Pop up:en stod under fem dagar på Norrmalmstorg i Stockholm, där 150 000 personer passerar dagligen enligt Trafikkontoret.