00.
00.

Raw animal.
Eller vad heter det nu igen?

Skolor kan få ekonomiskt stöd för att utveckla sin verksamhet utomlands via utbyten eller kompetensutvecklande projekt. Men det är väldigt få lärare och skolledare som söker denna finansiering, vilket Universitets- och högskolerådet ville ändra på.

Enligt forskare minns vi saker som är roligare mycket lättare. Vi bestämde oss för att nyttja den insikten i vår kommunikation, främst för att särskilja vår kampanj från annan annonsering riktad mot lärare och skolledning som tenderar att använda långa texter, trång layout och stela stockfoton. Med ett starkt bildspråk och humor som främsta element fokuserade vi på att fånga uppmärksamhet för att öka kännedomen om Erasmus+.

I kampanjen ”Eller vad heter det nu igen?” förmedlas en av fördelarna som internationella utbyten resulterar i – nämligen språkkunskaper.

När lärare och skolledare lägger märke till dessa lustiga översättningar vill vi väcka frågan om vilken betydelse språkliga och kulturella kunskaper kan ha för utbildningen. Kanske är ett internationellt utbyte det som krävs för att förstå skillnaden på en direktöversättning och en riktig fras.